۱۳۸۹ دی ۱۸, شنبه

دبیرکل ناتو: خروج از افغانستان مشروط به توانایی نیروهای این کشور است!

آنرس فو راسموسن دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی ناتو در یک مصاحبه اختصاصی با بی بی سی گفته است، تازمانی که مطمئن نباشیم نیروها امنیتی افغان قادر به تامین امنیت کشور خود هستند، این کشور را ترک نخواهیم کرد.
دبیرکل ناتو در گفتگو به بی بی سی به سوالاتی پاسخ داد که از سوی شنوند گان بی بی سی جمع شده و با او درمیان گذاشته شد.
دبیرکل ناتو در پاسخ به این سوال که آیا بر اساس تصمیمی که قبلا اعلام شده ناتو در سال ٢٠١٤ یعنی ٣ سال دیگر با خارج کردن همه نیروهای رزمی اش، کنترل امنیت افغانستان را به طور کامل به نیروهای افغان واگذار خواهد کرد؟ گفت:"این (خروج از افغانستان در سال ٢٠١٤) هدف ما است اما باید این اضافه کنم که کل این روند بستگی به شرایط دارد چنین اقدامی مستلزم این است که نیروهای افغان بتوانند مسئولیت تامین امنیت را بر عهده بگیرند، من به مردم افغانستان اطمینان می دهم که تازمانی که مطمئن نباشیم که نیروهای افغان می توانند مسئولیت تامین امنیت را برعهده بگیرند، این کشور را ترک نخواهیم کرد."
آنرس فو راسموسن و حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان در ٢٠ نوامبر ٢٠١٠ میلادی توافقی را امضا کردند که براساس آن ناتو مسئولیت تامین امنیت افغانستان را در سال ٢٠١٤ بطور کامل به نیروهای افغان واگذار خواهد کرد.
حامد کرزی امضای این توافق را دستاورد بزرگی برای افغانستان خواند و رهبران ناتو نیز توافقات این اجلاس را یکی از بزرگترین موفقیت های این سازمان در طول ٦ دهه حیاتش عنوان کردند.
از نخستین روزهای پس از امضای این توافق، سوالات زیاد و جدی در مورد عملی شدن آن مطرح شد، آیا واقعا نیروهای افغان خواهند توانست مسئولیت کامل تامین امنیت افغانستان را به تنهایی به عهده بگیرند؟
اندکی پس از توافق لیسبون، جوبایدن معاون باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز اعلام کرد که تحت هر شرایطی تا پایان ٢٠١٤ از افغانستان خارج خواهند شد. اظهارات آقای بایدن سوالات در مورد آینده افغانستان را بیشتر و جدی تر کرد.
اماحالا آنرس راسموسن می گوید به افغانها اطمینان می دهد که این توافق تنها در صورتی به اجرا در خواهد آمد که نیروهای افغان توان تامین امنیت کشورشان را داشته باشند.
دبیرکل ناتو در مصاحبه اش با بی بی سی، در مورد نقش ایران در قبال افغانستان نیز صحبت کرده و آن را منفی خوانده است.
اخیرا ایران حدود ١٦٠٠ تانکر حامل سوخت را در مرزهای شرقی اش توقیف کرده و مانع از ورود آنها به افغانستان شده است، فداحسین مالکی سفیر ایران در کابل در این مورد به خبرگزاری ایرنا گفته است، علت توقیف تانکرهای سوخت این است که این سوخت در اختیار نیروهای خارجی مستقر در افغانستان قرار می گیرد.
دبیرکل ناتو با اشاره به این اقدام ایران گفت: "ایران نقش منفی بازی می کند در واقع براساس سوء تفاهم، من متوجه شدم که ایران صادرات سوخت به افغانستان را متوقف کرده است این برای خیلی از افغانها مشکلات زیادی ایجاد کرده است. ایران فکر می کند این سوخت در اختیار نیروهای ناتو قرار می گیرد. این یک سوء تفاهم کامل است، بگذارید خیلی صریح بگویم نیروهای ناتو و ایساف، از سوخت ایران استفاده نمی کنند. بنا بر این من از ایران می خواهم که تامین سوخت افغانستان را از سر بگیرد. این تنها یک نمونه است از نقش گاه و بیگاه منفی ایران در قبال افغانستان."
دبیرکل ناتو در مصاحبه با بی بی سی فارسی، درباره آینده فعالیت های ناتو در افغانستان سخن گفته است.
مصاحبه کامل عنایت فانی، با آقای راسموسن روز سه شنبه  در برنامه به عبارت دیگر تلویزیون فارسی بی بی سی پخش خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر